Γεράσιμος Κέκκερης

Το ιστολόγιο περιέχει τις ακαδημαϊκές δραστηριότητες του τ. καθηγητή Γ. Κέκκερη, ΠΤΔΕ, ΔΠΘ















ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ


ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
(ΠΤΔΕ, 3ο Εξάμηνο, υποχρεωτικό)

Α. Αναλυτικά οι θεματικές ενότητες του μαθήματος είναι οι εξής:

1.      Εκπαιδευτική πολιτική σε Ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο για την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στην ενότητα αυτή αναπτύσσονται θέματα που αναφέρονται στο Ευρωπαϊκό πλαίσιο ένταξης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση καθώς και σε ερευνητικά δεδομένα από την διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα σχετικά με την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση.
2.      Η ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση υπό το πρίσμα των εκπαιδευτικών καινοτομιών Στόχος της ενότητας της είναι η ευαισθητοποίηση σε ζητήματα ανανέωσης του σχολικού θεσμού και η συνειδητοποίηση εκ μέρους των φοιτητών της ανάγκης για αρμονική ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία στο ευρύτερο πλαίσιο των ιστορικών εκπαιδευτικών καινοτομιών, με ταυτόχρονη προβολή του ανθρώπινου παράγοντα και των κλασικών μορφωτικών ιδεών.
3.      Υλικό Υπολογιστών – Νέες Εξελίξεις
Περιγράφεται εν συντομία το υλικό των υπολογιστών και οι προδιαγραφές σύγχρονων υπολογιστικών συστημάτων
4.      Εκπαιδευτικό Λογισμικό
Επιδεικνύονται εκπαιδευτικά λογισμικά, ορισμοί, αξιολόγηση
5.      Σύγχρονες αντιλήψεις για τη μάθηση στο πλαίσιο της παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ. Στην ενότητα αυτή περιλαμβάνονται θέματα σύγχρονων θεωριών μάθησης και η εφαρμογή της στο πλαίσιο της παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ. Στόχος της ενότητας της είναι να δώσει τα εφόδια στους φοιτητές να αναγνωρίζουν το θεωρητικό πλαίσιο βάσει του οποίου αναπτύσσονται τα εκπαιδευτικά λογισμικά και να το αξιοποιούν στην παραγωγή επιμορφωτικού και διδακτικού υλικού.
6.      Ανάπτυξη μαθησιακών περιβαλλόντων με χρήση των ΤΠΕ. Στην ενότητα αυτή αναπτύσσονται θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη νέων μαθησιακών περιβαλλόντων που αναδύονται από την ένταξη των ΤΠΕ στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία. Στόχος της ενότητας της είναι να δώσει τα εφόδια στους φοιτητές ώστε να διαμορφώσουν τη διδακτική και επιμορφωτική πρακτική αξιοποιώντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και της δυνατότητες των ΤΠΕ για τη διευκόλυνση της διδασκαλίας και της μάθησης.
7.      Παιδαγωγική αξιοποίηση εφαρμογών γενικής χρήσης και του διαδικτύου. Στην ενότητα αυτή αναπτύσσονται θέματα που αφορούν στην παιδαγωγική αξιοποίηση του διαδικτύου, των συστημάτων υποστήριξης και διαχείρισης της μάθησης, της ασφαλούς πρόσβασης στο διαδίκτυο καθώς και των συστημάτων αξιολόγησης με λογισμικά.
8.      Σχεδιασμός και εφαρμογή Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων με λογισμικά γενικής χρήσης και του διαδικτύου. Στην ενότητα αυτή αναπτύσσονται θέματα που αφορούν στο πλαίσιο δημιουργίας εκπαιδευτικών σεναρίων, στη διεπιστημονική προσέγγιση και στο σχεδιασμό τεστ αξιολόγησης με τη χρήση των ΤΠΕ.
9. Ηλεκτρονικά περιβάλλοντα μάθησης (επισκόπηση των WebCT Vista, Moodle, κλπ).

Β. Το δεύτερο μέρος αφορά την πρακτική άσκηση των φοιτητών και περιλαμβάνει:
1. Επίδειξη εκπαιδευτικών λογισμικών κατά τη διάρκεια των διαλέξεων
2. Ασκήσεις με εκπαιδευτικό λογισμικό τις οποίες υλοποιούν οι φοιτητές/τριες με υπολογιστή και αποστέλουν με το eClass στον διδάσκοντα για αξιολόγηση
3. Προαιρετικά εργαστηριακά μαθήματα στο Εργαστήριο Υπολογιστών και συγκεκριμένα στα προγράμματα Windows, επεξεργασία κειμένου (Word), εισαγωγή στα Λογιστικά  Φύλλα (Excel), πρόγραμμα παρουσιάσεων (PowerPoint), γνωριμία με το διαδίκτυο και εξοικείωση με εκπαιδευτικά λογισμικά. Η πρακτική άσκηση των φοιτητών στο Εργαστήριο είναι προαιρετική  για όλους τους φοιτητές. Κατά τη διάρκεια της άσκησης, οι φοιτητές διαθέτουν από ένα υπολογιστή ο καθένας.

Το Εργαστήριο τις ώρες που δεν είναι απασχολημένο με κάποιο μάθημα, σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα του Τμήματος, παραμένει ανοιχτό στη διάθεση των φοιτητών για περαιτέρω εξάσκηση. Στο Εργαστήριο επίσης παρευρίσκονται δύο ιδιαίτερα έμπειροι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί οι κ.κ. Σ. Δελιακίδης και Ι. Ταταρίδης που μπορούν να απαντήσουν και επιλύσουν τυχόν προβλήματα των φοιτητών/τριών που σχετίζονται με τις ΤΠΕ

Γ. Αξιολόγηση Φοιτητών
Γίνεται με γραπτή εξέταση. Αναλυτικά η αξιολόγηση περιγράφεται σε ανακοίνωση στην Πινακίδα Ανακοινώσεων του γραφείου.


Δ. Προτεινόμενα Συγγράμματα:
  1. Γ. Κέκκερη (επιμ.), Ειδικά Κεφάλαια ΤΠΕ στις Επιστήμες Αγωγής, Εκδόσεις Παπαζήση, ISBΝ 978-960-02-2431-3, Αθήνα 2009. Προμήθεια μέσω "ΕΥΔΟΞΟΣ".

  1. Χ. Σολομωνίδου, Νέες τάσεις στην εκπαιδευτική τεχνολογία, Μεταιχμιο, 2006 ISBN 960-455-046-2
  2. Β. Κόμης, Εισαγωγή στη Διδακτική της Πληροφορικής, 2005, Κλειδάριθμος, ISBN 960-209-838-4

Σημειώσεις
Γ. Κέκκερη, Σ. Δελιακίδης, Ι. Αποστολίδης, Σ. Χατζηλεοντιάδου, Ο κόσμος της Πληροφορικής στα Παιδαγωγικά Τμήματα, 2008 (διατίθεται δωρεάν μέσω eclass.